تبلیغات
قمیشـی مـوزیــک
               

تیتر بالا عنوان نوشته محمدرضا در قسمت دوزادهم تریبون آزاد قمیشی موزیک بود که برازنده نوشته کنونی ما نیز هست. شاید بتوان گفت درصد زیادی از مقوله تنظیم و پسندیدن آن توسط مخاطب امری سلیقه‌ای بوده و بحث درباره آن و رسیدن به یک نتیجه مشخص که خوب است یا بد ؛ به طور کلی نادرست خواهد بود. هر تنظیم با یک ایده و رنگ و لعاب ، طیف خاصی از مخاطب و سلیقه را در بر می‌گیرد ، در نتیجه ما در اینجا مقوله تنظیم را به بحث نخواهیم گذاشت بلکه به میکس و مسترینگ که تکمیل کننده تنظیم است خواهیم پرداخت.

این روزها شاید خیلی از دنبال کنندگان و شنوندگان موزیک با تعاریف میکس و مسترینگ آشنایی داشته باشند اما در جهت روشن‌تر شدن نوشته ، میکس و مسترینگ را به شکل ساده و کوتاه تعریف می‌کنیم.

میکس: به فرآیندی گفته می‌شود که سازها و صداهای ضبط شده (از جمله صدای خواننده یا همان وکال) در یک یا چندین کانال با هم ترکیب می‌شوند. تنظیم فرکانس و زیر و بمی صداها و به طور کلی کانال‌ها نیز در این قسمت از کار انجام می‌شود.

مسترینگ: آخرین مرحله از تولید موسیقی است. مسترینگ آخرین فرصت برای اصلاح اشکالات شنیداری اثر و همچنین رساندن کیفیت آن به حداکثر ممکن می‌‌باشد به نحوی که اثر مستر شده در گستره وسیع و متنوعی از سیستم های پخش از آیپد گرفته تا داخل اتومبیل ، یکپارچگی و کیفیت خود را به طور نسبی حفظ نماید.

حالا با دانستن تعاریف پایه در مورد میکس و مسترینگ به سراغ تحلیل همین موارد در آهنگ چهل سال خواهیم رفت. سیاوش قمیشی پس از انتشار آلبوم سرگذشت با بهروز لطفی پور قطع همکاری کرد ، اتفاقی که چالش تکراری و البته اساسی تنظیم را پیش روی هواداران سیاوش قمیشی قرار داد. تنظیم کننده بعدی چه کسی خواهد بود؟! از گوشه و کنار خبرهای غیر رسمی از همکاری مجدد سیاوش قمیشی و الیاس شیرزاد به گوش می‌رسید که سرانجام با تایید الیاس شیرزاد رسمی شد و رنگ واقعیت به خود گرفت. انتشار ریمیکس طفلکی با تنظیم الیاس شیرزاد انتظاری بود که هواداران سیاوش قمیشی می‌کشیدند اما به یکباره خبر همکاری سیاوش قمیشی و گوگوش از منابع رسمی اعلام شد و تنظیم کارها به گزینه در دسترس سیاوش قمیشی یعنی الیاس شیرزاد سپرده شد. خارج از بحث تنظیم حالا نگرانی دوستداران حرفه‌ای و خاص (نه عام) سیاوش قمیشی در رابطه با فرآیند میکس و مسترینگ کار بود! الیاس شیرزادی که آهنگ رفیق را در استاندارد نسبتا خوبی میکس و مستر کرده بود به هیچ وجه در کلافه ، تردید و آینده کارهای با کیفیتی ارائه نکرد و همگی در زمینه  میکس و مستر دارای مشکلات عدیده ، واضح و مبرهن بودند. متاسفانه این مشکلات در آهنگ شاهد و مخصوصا آهنگ چهل سال به وضوح دیده می‌شود. از لحظه آغاز آهنگ می توان متوجه خش در صداهای اینترو و سپس گم بودن صدای خواننده شد. صدای بم سیاوش قمیشی که اتفاقا با توجه به ملودی چهل سال در بعضی لحظات بم‌تر می‌شود در میان صداهای به کار گرفته شده در موزیک گم می شود!! به دور از تعصب‌های معمول به هیچ وجه نمی‌توان منکر شد که چهل سال با تنظیم قابل قبول ، ترانه مناسب و ملودی فوق العاده با میکس و مسترینگ ضعیف همراه بود.

با نگاه به دیگر کارهای الیاس شیرزاد برای دیگر هنرمندان به خوبی می‌توان متوجه شد که او صرفا یک تنظیم کننده بوده و از میکس و مسترینگ به صورت حرفه ای عاجز است. لزوما نیازی نیست که یک تنظیم کننده میکس و مسترینگ آن کار را نیز انجام دهد کما اینکه خیلی از کارهای تولید شده در داخل و خارج از ایران بعد از مرحله تنظیم به مهندس مسترینگ سپرده می‌شود. نکته مورد بحثی که ظاهرا سیاوش قمیشی عقیده‌ای به آن ندارد و در همین راستا با ابی مشکل پیدا کرده و تولید آلبوم شب نیلوفری را در مرحله میکس و مسترینگ رها کرد.

در حال حاضر اگر الیاس شیرزاد را به عنوان تنظیم کننده کارهای آینده سیاوش قمیشی در نظر بگیریم خارج از بحث تنظیم ، باید نگران هدر رفت ملودی و صدای فوق العاده سیاوش قمیشی و به طور کلی کیفیت کم آهنگ‌ها به دلیل میکس و مسترینگ نامناسب ، روی دستگاه‌های پخش باشیم.

به واقع الیاس شیرزاد در زمینه میکس و مسترینگ سازنده است یا ترمیناتور؟!



نوشته شده توسط رحیم در جمعه 12 مرداد 1397 و ساعت 12:20 ق.ظ [+] | نظرات ()  Share    
»» میکس و مسترینگ چهل سال ؛ الیاس شیرزاد سازنده یا ترمیناتور؟!»» همکاری سیاوش قمیشی و گوگوش»» موزیک ویدیو ستاره»» مصاحبه سیاوش قمیشی با بهزاد بلور ، سال ۲۰۰۷»» موزیک ویدیو طبیعت»» آلبوم سرگذشت با کیفیت Flac»» موزیک ویدیو آرزو»» موزیک ویدیو آرزو ؛ 17 بهمن از کلتکس موزیک»» موزیک ویدیو قول»» مصاحبه های اختصاصی (11) ، بهروز لطفی پور ؛ آلبوم سرگذشت»» گزارش کنسرت شیکاگو ؛ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷»» آلبوم سرگذشت منتشر شد!»» آلبوم سرگذشت ؛ ۲۳ آبان ۹۶»» بهترینهای سیاوش قمیشی»» گزارش کنسرتهای آریزونا و سن دیگو ؛ ۱۶ و ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷